Däck och fälgstorlek hjälp. Första gångs köpare här.

Gustavh_
10 maj · 14 Inlägg

Hej!
Jag har köpt mig en ny bil som jag inte gillar fälgarna alls på och vill byta.

Jag har idag måtten 195/65R15 91H ET45 NAV 57,1
Jag har hittat men undrar om det kommer passa/fungera. Måtten på dessa är 205/50R17 dessa har ET38 och tillkommer navring för 57mm

ET är väll okej med, max 10mm diff?
Rullomkresten skiljer 0,36% som jag förstått det och det är väll max 5%?

Händer det något med komforten och fungerar det alls.

Jätte tacksam för all hjälp jag kan få
P.S första gången jag köper däck ochh fälgar.


Mvh Gustav

Senast redigerat av Gustavh_ (10 maj )

Brådhis * Voff voff *
10 maj · 10 315 Inlägg

En skillnad på -7 på ET är sannolikt inga problem. Tyvärr är det som vanligt när folk frågar en välbevarad hemlighet vad det handlar om för bil, så något säkert svar kan inte ges...

Personligen föredrar jag komforten i att bilen blir fastare att köra med tex 17" än 15" så den pyttelilla skillnaden i övrig komfort är inga problem att leva med. smile Och jag är 40+... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Gustavh_
10 maj · 14 Inlägg

Brådhis skrev:
En skillnad på -7 på ET är sannolikt inga problem. Tyvärr är det som vanligt när folk frågar en välbevarad hemlighet vad det handlar om för bil, så något säkert svar kan inte ges...

Personligen föredrar jag komforten i att bilen blir fastare att köra med tex 17" än 15" så den pyttelilla skillnaden i övrig komfort är inga problem att leva med. smile Och jag är 40+... wink

Tack för svaret!
Så om jag förstår dig rätt så kommer det fungera? Det är en SEAT Leon 5f 2013.

Gustavh_
10 maj · 14 Inlägg

Har fortfarande inte riktigt fattat om det kommer fungera tex vad är en navring? Nav hålet på fälgarna är 70 sen sitter det en "navring" för 57?

Renjaegarn Den som ingen turbo har får åka utan bar
10 maj · 862 Inlägg

Gustavh_ skrev:
Har fortfarande inte riktigt fattat om det kommer fungera tex vad är en navring? Nav hålet på fälgarna är 70 sen sitter det en "navring" för 57?

Detta betyder att hålet i mitten av fälgarna är större än navet på din bil.
Därför lägger du på en navring som fyller upp mellanrummet från ditt nav till fälgen så det inte är glapp.

Om du använder dig utav hemsidor så som tyred.se, gummihuset.se osv osv så kan du ange regnummer och de ser till att du enbart kan köpa fälgar/däck som garanterat passar din bil.

Administratör för JDM Life Sweden
Audi A6 Allroad "Lowroad" (2017)
Toyota Celica GT4 ST205 TTE WRC "Toyota Team Europe Replica" (1996)
Toyota Supra MKIV Turbo "Supraholm" (1997)
Gustavh_
10 maj · 14 Inlägg

Renjaegarn skrev:

Gustavh_ skrev:
Har fortfarande inte riktigt fattat om det kommer fungera tex vad är en navring? Nav hålet på fälgarna är 70 sen sitter det en "navring" för 57?

Detta betyder att hålet i mitten av fälgarna är större än navet på din bil.
Därför lägger du på en navring som fyller upp mellanrummet från ditt nav till fälgen så det inte är glapp.

Om du använder dig utav hemsidor så som tyred.se, gummihuset.se osv osv så kan du ange regnummer och de ser till att du enbart kan köpa fälgar/däck som garanterat passar din bil.

Tack så mycket då är jag nog med på noterna!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang